Gratis gratinis

...et gratissimus....

Na, jó, abbahagyom a szójátékot.
Hogy miről is jutott ez az eszembe?
Hát a gratinről!

Mikor először találkoztam ezzel a kifejezéssel, - alulképzett hobbigasztrománként - csak néztem, hogy ez meg itt mégis oszt miezitt?
Aztán utánanéztem a dolognak, mert nem hagytam, hogy legyőzzön.

A gratin úri neve a csőben sült ételeknek, ahol az alkatrészeket már előre elkészíti az ember, és csak összesülnek szépen, és megnemesbednek ettől.
Ja, gratinírozódnak.
Szóval egészen röviden: sütőben sült ételek.
De most tegyük a szívünkre a kezünket: hát nem úribb módja ez a közlés egy vendégségben annak, hogy sütöttem nektek valamit finomat??? Na? Nem? Hát de!

Szóval mikor felütöttem - persze, szigorúan jól belakva ebéd után - Lajos Mari konyhája október /novemberi számát, és megláttam benne a sajtos-paradicsomos palacsintagratin receptjét, megdobbant a szívem.
Ez lesz az. Majd jól elkápráztatom magamat....mert anyukám még mindig ellenáll a vegaságnak.
De azért nem adom fel, amíg élek. Úgy gondoltam, ez lesz majd az a kaja, amire nem fog nemet mondani. És ha egyszer nem mond nemet, hátha kétszer sem. Bevallom, nem lett vega, de megkóstolta és azt mondta , hogy tényleg nem rossz, ami nála annyit jelent, hogy marhajó.....dehát miért is vallaná be nekem. Nem én szültem őt, hanem ő engem, szóval kell, hogy maradjon már egy kis tartása szegénykémnek. Hát nem? De!

No szóval - megcsináltam, teszteltem, működik, szuper recept, és a megjegyzésekbe beleírom a saját tapasztalataimat is.
Ez az a fajta kaja, hogy ki sem néznéd belőle milyen fincsi lesz és vendégségnek is kiváló, akár főkajának is, ha nem húsimádókkal hoz össze a sors.

És most ezzel a kajával kérek elnézést drága barátosnéimtől, akik miattam vegáztak a vendégségben tegnap. Ígérem, legközelebb az asztalról leeső zöldségdarabokkal is beérem, miattam aztán nehogy már éhezzetek...!

És a recept...minden rafinériájával egyetemben.
Aztán várom ám a visszajelzést, kinek hogy sikerült, milyen elismeréseket zsebeltetek be általa.

Sajtos-paradicsomos palacsintagratin

Hozzávalók kb. 12 darab palacsintához:

A palacsintákhoz:
20 dkg liszt
2 tojás
2 dl tej
2 ek olaj
25 dkg spenót
szénsavas ásványvíz vagy szódavíz
bors

A besamalhez:
4 dkg vaj vagy margarin
4 dkg liszt
4 dl tej
őrölt  szerencsendió

Még kell hozzá:
kb. 2,5 evőkanál olaj
1 kis fej hagyma
1 gerezd fokhagyma
1 doboz hámozott konzervparadicsom ( 40 dkg)
8 friss bazsalikomlevél vagy  1 kávéskanál szárított
fél kávéskanál szárított oregánó
20 dkg sós juhsajt ( vagy rokfortsajt vagy füstölt sajt, vagy vegyesen bármilyen más sajt)
15 dkg mozzarella

ELKÉSZÍTÉSE:
A palacsintákhoz simára keverjük a lisztet a tejjel, a tojásokkal egy csipet sóval és annyi szódavízzel, hogy tejszínsűrűségű legyen, majd hozzáadjuk az olajat és fél órán át pihentetjük.
A spenótot megtisztítjuk, még vizesen pici olajon megfonnyasztjuk pár percig, majd kinyomkodjuk és finomra vágjuk.
A masszából 12 palacsintát sütünk ( vagy 6 simát és 6 spenótosat, tetszés szerint.)

A besamelhez a vajban sárgára pirítjuk a lisztet, simára keverjük a tejjel, majd sűrűsödésig főzzük, megsózzuk, megborsozzuk, kevés szerecsendiót reszelünk bele és langyosra hűtjük.
Finomra vágjuk a hagymát, majd 2 evőkanál olajon megfonnyasztjuk , hozzáadjuk a kinyomott fokhagymát, a feldarabolt hámozott paradicsomot, a felaprózott bazsalikomlevelet ( vagy száraz,mozsárban  apróra darált bazsalikomlevelet) és az oreganót, sót, borsot és besűrítjük.
Egy kávéskanál olajjal kikenünk egy tűzálló tálat, 2 evőkanál besamelmártást simítunk az aljára. A palacsintákra 1-1 evőkanál besamelt kenünk, megszórjuk a szálasra reszelt juhsajttal, vagy más reszelt/darabolt, akár vegyes sajttal,  zsebkendőszerűen összehajtogatjuk és egymásra csúsztatva lerakjuk a tálba.
Tetejüket bevonjuk a paradicsommártással, kicsit közéjük is kenünk, megszórjuk a felszeletelt mozzarellával és 200 fokos sütőben kb. fél óráig sütjük. Szép pirosra fog  sülni.

Kiváló vendégváró, mutatós és laktató étel.

Megjegyzések:
A több munkafázis miatt kicsit hosszabb lehet az elkészítése, de megéri.

A paradicsomszószt érdemes az elején megcsinálni, mert kicsit több időt vesz igénybe, vagy akár napokkal korábban, jól bírja a hűtést, mélyhűtőben is simán eltartható.

A palacsinta kisütve a hűtőben eltartható és pár nap múlva meg lehet csinálni simán.

A besamelszószt nem kell megvárni, hogy teljesen hideg legyen, mert megdermed és nehezebben lehet vele dolgozni, ez egyébként is pillanatok alatt kész, elég, ha tényleg langyosabbra hűl.

A sós juhsajt igen karakteres ízű, én másfajta sajtot raktam bele, meg füstölt sajtot és rokfortot hozzá, vegyesen, amitől isteni lett. Szerintem juhtúróval is kiváló, akkor a besamelben szépen érdemes elkeverni. Parmezán jót dob rajta még, aki szereti.

A szószt érdemes a palacsinták közé is kenni, egyrészt könnyebben elválnak egymástól, másrészt szépen ízesíti őket.

A száraz bazsalikomot és oreganót kevés sóval mozsárban egészen apró picire megtörtem és szitán átszűrve raktam hozzá a paradicsomhoz, így szépen eloszlott benne. A száraz fűszerek így jól kiadják az ízüket, fenséges illata is lett.

Persze lehet mélyhűtött spenóttal is csinálni majd, felengedés után kinyomkodva megvagdalni, de még a piacokon kapható a friss spenót.

Ha marad a palacsintából, levesbetétként is hasznosítható metéltre vágva.

  


És desszert nélkül nem étkezés az étkezés....tehát legyen mára a ...
Sütőtökös muffin/süti....

Nehogy megkövezzetek már, hogy én is beállok a sorba, a Végtelen Sütőtökös Receptek, azaz VéR...(sic!)  sorába.
Hát most mondjátok meg őszintén, mi az, ami mostantól koratavaszig dögivel elérhető gyümölcsként? Hát mi?
A sütőtök!
Az, ami egyre jobb, ahogy megcsípi a dér, és édes és jótékony hatású, meg minden.
Különben is, valaki vagy szereti, vagy nem....igaz, még meg is szeretheti, ha nem adjuk fel-
Én szeretem az ízét, de kifutok a világból a sülő tök szagától, szóval ki ilyen, ki olyan.

Sütöttem én más sütőtökös muffint is életemben, de ez itt valami iszonyú jó. És egyszerű, mint a faék.
A Kiskegyed október 27-i számában találtam. Ahogy elolvastam, éreztem, hogy ez lesz a megoldás, mert jónak tűntek az arányok, az összetétel, minden.
Én kókuszzsírral - megolvasztott - csináltam, mert pont annyim maradt, és nem akartam kidobni.
Ja, és a maradék sütőtök is éppen annyi volt,mint a receptben. Szóval a szinergia megvolt benne, mint bugi a lábban, ezért gyorsan összedobtam két sütés között.
Megérte.
Csináljátok meg, nektek is megéri.
És akár kevert tésztaként tepsiben kisütve is isteni. Én nem bajlódtam vele, beleöntöttem, megsütöttem. Szirupot sem raktam rám, úgy volt jó, ahogy elkészült.
Majd írjátok meg, a tiéteknek mekkora sikere lett.

Sütőtökös muffin/süti

Hozzávalók 12 darabhoz

25 dkg sütőtök ( tisztított mennyiség)
2 tojás
80 ml olaj
15 dkg liszt
15 dkg barna cukor
1 kávéskanál őrölt kardamom
1 tasak sütőpor

A meghámozott, darabokra vágott sütőtököt forró sütőben megsütjük, majd pürésítjük és hűlni hagyjuk.
Tálban összekeverjük a tojásokat, az olajat  és a kihűlt tökpürét.
Másik tálban összevegyítjük a szárazanyagokat, a lisztet, a sütőport, a cukrot és a kardamomot , meg egy csipet sót.
A sütőt 190 fokra előmelegítjük. A két tál tartalmát összedolgozzuk és kivajazott/kilisztezett vagy sütőpapíros tepsibe öntjük. vagy papírkapszlival kibélelt muffinsütő mélyedéseibe elosztjuk,  kb. 2/3-ig beletöltjük ( két evőkanálnyit egy mélyedésbe).
18 20 perc alatt megsütjük.
Lehet rá még narancsos szirupot is önteni melegen, hogy beszívja, de anélkül is kitűnő teához, vendégségbe, vagy csak úgy, nassolgatni.
A narancsos sziruphoz 1 narancs héját alaposan megmossuk, lehámozzuk és apró kockákra vágjuk, a levét kifacsarjuk. 10 dkg cukrot fél dl vízzel összemelegítünk, beleöntjük a narancs levét, majd beleszórjuk a narancshéjat és összeforraljuk. Ezt a szirupot csorgatjuk a frissen sült muffinok tetejére.

Megjegyzések:
Az eredeti recept olívaolajat ír, igaz , én kókuszzsírral csináltam, de szerintem lehet más zsiradékkal is csinálni. Lényeg, hogy folyékony legyen.

A tökpürét jól el kell benne dolgozni, ne legyenek benne csomók, ezért lehet kézi krumplinyomóval eloszlatni benne. Vagy villával. 

Mivel a sütőtök elég tömény, ezért én még egy fél csomag sütőport raktam bele, hogy szépen megemelkedjék és könnyebb legyen. Korábbi tapasztalataim alapján goondolom, most is bevált.

Ha a tök elég édes, kevesebb cukor is elég hozzá.
Én a cukor egy részét vaníliás cukorral helyettesítettem.
Így szerintem nem feltétlenül kell rá a narancsszirup a tetejére, mert elég édes így is, de aki aarja nyugodtan tehet rá.
Ha megsül, elég ragacsos lesz a teteje a barna cukortól, nem kell megijedni tőle.
Ez a kaja megsül szépen a gratin után, ímg eszegetitek, a desszert is kész. 

Jó étvágyat, szórakoztató sütögetést!





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések