Küldfényposzt

Talán az én korosztályom  - ne, rimánkodva kérlek téged, ne próbáld meg kitalálni! - még javában emlékszik Mézga Gézáékra és a Köbükre, aki " Küldfénypost!" - felkiáltással küldte az akármiket régi őseinek - inkább több, mint kevesebb ablaktöréssel.

Mivel az átkozott kis vírusok jelentős károkat tettek ehéten korábban virágzó szervezetemben ( nem csoda, hogy megtelepedtek rajtam, igazi kis petri-csésze vagyok, már ami a formáimat illeti), ezért most csak pár igazán könnyű kis receptet posztolok fel....azaz: küldfényposzt.....nektek.
Hátha betegsors-társaim is ovassátok ezt a posztot.

Az ötleteket az egyik Nők Lapjában találtam, Vrábel Kriszta receptjei adták az apropót hozzá.
Az otthoni készletekhez igazítottam őket - bár az eredetiek sem túl bonyolultak.
Én - tekintve gyönge állapotomat - és anyukám édességéhségét (mindig jó, ha van kire fogni a gasztrobütykölést) nem szénhidrátszegényen csináltam a pohárkrémet.
Rétegeltem én bizaz cukros dolgokkal. Úúgy kell nekünk!

A zserbókrémeknek - mert több recept is van azért a neten, megnéztem - ugye alapvető eleme

a zserbó.

Amit ha el akarunk készíteni, hát, kell azért hozzá pár óra.
Annak meg ugye rendszerint híján vagyunk.
Azaz nincs. Annyi idő azért nincs.

No akkor szedjük szét, miből is áll az a zserbó:
valamilyen tésztaféléből - lehet mézes is
darált dióból ( jóóó sok cukorral, hogy csaazértis)
(házi) sárgabarakclekvárból
és csokiból a tetején.
Ebből három is megvolt otthon, csokit meg nem volt kedvem csinálni/olvasztani.
Persze, mert valami könnyűre vágytunk....érthető, nem? De!

Tessék hát az én  receptem:

Mézes fűszeres pogácsás vérnarancsos-tokaji boros pohárkrém - röviden: gyors nyalogatós ....(rossz az, aki rosszra gondol, így pre-valentine....)

összetört mézes fűszeres pogácsa
- ennek a  receptjét itt találod: http://vegaleszek.blogspot.hu/2015/12/gasztrogyemant.html
durvára darabolt dió
sárgabaracklekvár
felvert tejszín
vérnarancs leve
tokaji hárslevelű

Egy pohár vagy bármi más aljára dobjuk az összetört/vágott pogácsákat, vagy bámilyen más tésztaféleséget, meglocsoljuk tokaji hárslevelűvel  ( vagy más édesebb- vagy pikánsabb, fűszeres borral, de ez a rész gyerekek miatt ki is hagyható, a durvára tört dió egy részével, majd a cukorral felvert, vérnarancs levével pikánssá ízesített tejszínhabbal és kissé hígított sárgabaracklekvárt teszünk rá. Ezeket a rétegeket folytatjuk, míg minden el nem fogy.
A tetejére mehet az, amiből még éppen van. A sárgabaracklekvár a tetejére nem biztos, hogy szuperül fog mutatni.....én szóltam....( mit láttok , no az volt az anyukámé...én szóltam)

Figyelmeztetés!
NE akarjuk az egészet egyetlen pohárba rétegezni, hagyjunk a párunknak/gyerekeknek/vendégeknek/ rokonoknak is ( ha képesek vagyunk rá....) Én szóltam.
Seperc alatt elfogyott - igaz az összekészítése sem volt lassú. Legalább a pogik darabolásához felavattam a vadiúj usubakésemet......tényleg, mint a vaj! csak ajánlani tudom....igazán jutányos áron vettem az A....bolthálózat egyik boltjában.....) Eszem ágában sincs őket reklámozni, de ez tényleg fantasztikus kés!

És a fotók:







Haladjunk visszafelé akkor az étkezésben.
Azért kezdtem a desszerttel, mert néha én sem tudom kivárni az ebéd végét, és mielőtt a bokámig zuhanna a vércukorszintem, kell egy kis GyMSz (....azaz gyorsan mobilizálódó szénhidrát) az ájulás előtt.
Bár - bevallom - én ezt még sosem vártam meg, csak egyszer ájultam el tényleg, mikor éppen Mazdaznan-étkezésen voltam (orvosként ugye jól hozzászoktunk a mindenféle klinikai kísérletekhez....de ez azért a való világ volt)  - mikor nem jutottam hozzá a megfelelő kajámhoz, rohanván egyik rendelési helyemről a másikra és a 6-os villamosról kellett drága utastársaimnak engem lenyalábolni - azóta is hálás vagyok azért az ismeretlenért, aki  derekát  nem kímélve engem lecpipelt....pedig éppen (megint) fogyóban voltam. Na, azért azt ( is) túléltem.

Szóval most folytatva a "könnyűséget" legyen egy

Sajtos brokkolis gratin - ovo-laktovegán módra.
A Gratinék családjából való ez a Kisgratin.....csőben sütve az áldottja.
Megint csak a fenti kedves, méltán híressé vált gasztroblogger-társ receptje adta az ötletet.

1 fej brokkoli párolva
bármilyen reszelt/szelt főtt zöldség is mehet bele
besamelmártás ( liszt és tej)
1-2 kisebb tojás
reszelt sajt a tetejére ( mehet bele is)
fűszerek
zsemlemorzsa

A megpárolt brokkolit rózsáira szedek. Egy tűzálló edényt vékonyan kiolajozok és zsemlemorzsával megszórok.  Beledobálom a brokkolit, rá egy adag wok-zöldséget, csak úgy kivéve a fagyasztóból, elsősorban a változatosság miatt - megszórom fűszerkeverékkel - én francia fűszerkeveréket használtam, a Gratinék ezt nagyon komálják, tudjátok.
Közben kb. fél liter tejjel és kb. 1-2 evőkanál liszttel középesen sűrű besamelmártást főztem, egy kicsit langyosra hűtöttem, majd belekevertem két egész tojást.
Az egészet ráöntöttem a brokkolis-zöldséges keverékre, reszelt sajttal megszórtam, és zutty, be a sütőbe.
Szép pirosra sütve még forrón jól megettem. Én egy halom savanyúságot ettem hozzá, uborkát, gyöngyházhagymát, olívabogyót, és óriás ecetes kapribogyót. Valami isteni volt!
Bevallom: majd kipukkadtam tőle.
Csináljátok meg karfiollal is, egészen biztosan tökéletes - így legalább megeszik a kölykök is... - de vendégvárónak is igen finom és mutatós is.


Na, és akkor hogy a kivett wokzöldség ne menjen kárba ( csak pocsékba....) - legyen belőle egy isteni minestrone-féleség

Minestrone - wokzöldségből:

wokzöldség
plusz gyökérzöldségek
póréhagyma
vörös és fokhagyma
paradicsomlé
húsleveskocka

A hagymákat kevés olajon megfonnyasztjuk, majd hozzádobjuk a zöldségeket - először a gyökérzöldségeket, kicsit főzzük a hozzáöntött húsleveskockás lével, majd belezúdítjuk a wokzöldséget. Megfőzzük, majd még melegen hozzáöntjük a paradicsomlevet.
Én nem raktam hozzá tésztát, mert nem nagyon szeretem vele, de lehet még belerakni azt is.
És persze aki eszik húst, nyugodtan, bármit. Remélem, ez engem meg is fog (végre) gyógyítani -tani!

Jó étvágyat hozzá!








Megjegyzések

Népszerű bejegyzések